2015. július 29., szerda

Blogturné #71 - Elisabeth Wein: Fedőneve Verity



Miért: Már korábban kinéztem magamnak. 

Tartalom: 1943. október 11. Egy brit kémrepülőgép kényszerleszállást végez a náci megszállás alatt álló Franciaországban. A pilóta és utasa a legjobb barátnők. Egyikük megpróbálja túlélni. A másik már akkor elvesztette a játszmát, amikor még el sem kezdődött. (Könyvmolyképző)


Vélemény: Előre szólok: szerintem ez a könyv nem szól mindenkinek. Nem azért, mert kivételesnek kell lenned ahhoz, hogy egy ilyen II. világháborús történetet értékelni tudj, hanem mert elképesztően erős hangulat kell hozzá, hogy végig bírd olvasni. Ha valakit nem érdekel maga a téma, csak azért, mert fiatal lányokról szól - mint a YA-k általában - nem érdemes belekezdeni. 
Régen éreztem már ilyet, de ez a regény nem berántott, hanem valósággal rámtelepedett. Nagyon nehéz olvasmány - éppen ezért nem mondhatnám, hogy villámsebességgel haladtam volna vele -, mert elképesztően lassan indul be a cselekmény - ha beindul egyáltalán, ugyanis olvasás közben néha ezt sem olyan egyszerű megérezni, vagy észrevenni -, ráadásul a két idősík miatt igencsak bele lehet zavarodni kezdetben, hogy ki kicsoda... Nekem legalábbis sikerült. De akkor most nézzük magát a történetet. 
A cselekmény bizonyos értelemben nagyon egyhangúnak tűnhet, hiszen a jelen idősíkjában "csak" arról olvashatunk, hogy Queenie miként tesz vallomást von Lindennek, s eközben, éppen a tettének következtében már a halálra készül, ugyanis biztosra veszi, hogy ezt a kalandot nem fogja túlélni. Így vagy úgy, de neki annyi. Érdekes módon, nekem ezek a részek tetszettek a legjobban, talán amiatt, ahogyan bemutatja ezt az egész kihallgatási folyamatot. Nagyon nyomasztó az egész, de szerintem éppen ez adja azt az erős realitásérzetet az egésznek, ami mindvégig belengi a könyvet. Annak ellenére, hogy lányok a főszereplőink - azért fogalmazok így, mert ha belegondolunk, akkoriban még nem volt túl gyakori jelenség, hogy nők is részt vettek volna az egyes háborúkban ilyen vagy olyan módon -, úgy érezzük, hogy ez így, ebben a formában akár meg is történhetett. Nekem az volt a kedvencem, ahogyan maga a vallomástétel elindult. Von Linden egy bizonyos kérdést tesz fel a lánynak, ezzel mintegy meghatározva, mit is akar olvasni a vallomásában, ehhez képest a lány - véleményem szerint igen leleményes módon - sokkal de sokkal korábban veszi fel az események fonalát, és igen részletesen mutatja be, miként ismerkedett meg Margaret Brodatt-tel, akire a férfi kérdése valójában vonatkozott. Ez egyfajta időhúzásnak felel meg, mintha Queenie abban reménykedne, hogy úgysem jut el a lányeges információkig, mert addigra a németek besokallnak, és nemes egyszerűséggel kivégzik. Hogy vajon a számításai bejönnek-e, azt nem az én tisztem elmesélni nektek, ha valakit ez érdekel, olvassa csak el a könyvet.  
Elisabeth Wein remek stílusban ír, bár nekem sokkal inkább a könyv formája tetszett meg, ahogyan lavírozunk a vallomás tartalma és a kihallgatás folyamata között. 
A karakterekről azért nem tudok nektek hosszasan értekezni, mert én egy idő után már egyáltalán nem figyeltem rájuk. Annyira maga alá temetett a hangulat és a téma, hogy néha azon kaptam magam, hogy már bizonyos értelemben csak olvasok, de nem figyelek. Egyszerűen túl akartam élni ezt a könyvet. Nem azért, mert rossz lenne, hanem azért, mert ezt hozta ki belőlem, olyannyira sikerült belekeverednem ebbe az abszurd világba, amit a történet képvisel. Ugyanakkor azt el kell ismernem, hogy a két lány kapcsolata nagyon is megható. Ez tényleg a barátságról szól, éppen ezért a történet mellőzi a romantikus érzelmeket, hiszen egy ilyen helyzetben nem erre van szüksége az embernek. 
Ha valakit érdekel a történelemnek ezen időszaka, és szereti a kemény, megrendítő, empátiára maximálisan ható történeteket, akkor a Fedőneve Verity egészen biztosan az ő könyve lesz. 
Akit érdekel maga a II. világháború, de annak is inkább a diplomáciai előzményei és vonulatai, az egyik tanárom, Dr. Székely Gábor: Háborúk, forradalmak és a fasizmus kora című könyvét tudom ajánlani, mert egy szerintem érdekes új szempontból közelíti az eseményeket, ami nem a hadi történésekre koncentrál, így sokkal jobban megismerhetjük a háttértörténetet. 

Kedvenc karakter(ek): -
Gyűlölt karakter(ek): von Linden
Pont: 8/10

Alapok:

Nyelv: magyar
Fordította: Todero Anna
Kiadta: Könyvmolyképző Kiadó
Év: 2015
Oldalszám: 392
Sorozat: Code Name Verity (#1)




http://3.bp.blogspot.com/-GX8m4Ec4T-M/VbH970xM7tI/AAAAAAABRmw/pfZXDPa4cZs/s1600/fedoneve-verity1.jpg

Résztvevő blogok listája:

07/27 Deszy könyvajánlója
07/29 CBooks
07/31 Kelly & Lupi olvas
08/02 Always Love a Wild Book
08/04 Tekla Könyvei
08/06  Media Addict



Nyereményjáték: 

A mai gép francia tervezés alapján jött létre, teljes mértékben fémből állt, 1936-ban készült el az első prototípusa. 1937 októberében szállt fel először, zárt pilótafülkéje és behúzható futóműve volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése