2016. május 6., péntek

Blogturné #161 - Becky Albertalli: Simon és a Homo sapiens lobbi

Miért: LMBT.

Tartalom: Sokak szerint a tragédia ott kezdődik, amikor nem jelentkezel ki rendesen a leveleződből, és a féltve őrzött titkaid rossz kezekbe kerülnek. A tizenhat éves Simon Spierrel pontosan ez történt. Martin Addison pedig nem rest megzsarolni a fiút, hogy legyen a randiszervező csicskája, ellenkező esetben közszemlére bocsájtja a mailt a sulis Tumblren, ami köztudottan a Creekwood gimi pletykaközpontja. És akkor apu, anyu, a barátok, a tanárok és legfőképpen Blue is megtudja, hogy Simon MELEG.

Hogy kicsoda bluegreen118? Ezt még maga Simon sem tudja, bár több hete leveleznek haverokról, zenéről, oreozabálásról, vágyakról és félelmekről, no meg arról, hogy milyen ciki is ez a coming out-ügy. Blue valódi kiléte azonban teljes rejtély…

Simonnak fel kell vállalnia az érzéseit, még akkor is, ha az egész suli ezzel szekálja majd, vagy ha otthon kitagadják, hiszen Blue létezik, egy srác, aki csak rá vár, akiért érdemes… (Libri)
Vélemény: Alighanem én vagyok az egyetlen, aki azzal kezdi a Simon és a Homo-sapiens lobbi értékelését, hogy utálta Simont. Ennek pedig - mielőtt még valaki elkezdene ujjal mutogatni rám -, hogy ennek a fiú meleg-léte az oka, mert nem így van. Az oka pedig az, ahogyan gondolkodik. Számomra nagyon furcsa, és egyben rendkívül érthetetlen, hogy a főszereplőnk mégis milyen alapon nézi le a heteró embereket maga körül. Rengeteg gonoszkodó megjegyzése van, amiket csak az generál, hogy X és Y heteró. Számomra ez nagyon fura volt ez a fajta hozzáállása, és az okára se nagyon tudtam rájönni. Lehet én gondolkodom rosszul, de szerintem ez teljesen érthetetlen és indokolatlan. Mármint, most őszintén, ennek mi értelme van? Főleg, hogy Simon inkább viselkedik úgy, mintha biszex lenne, ugyanis többször emlegeti azt, hogy milyen csajokkal járt korábban, meg ilyenek, miközben fiúkról nem sok szó esik... Legfeljebb Blue-ról ugyebár.  
Blue-t egyébként egészen megkedveltem. Érdekes volt az, ahogyan egyre jobban és jobban megnyílt Simon-nak, majd egy ponton a saját félelme kerül előtérbe, teljesen megérthető módon. Hiszen, ha belegondolunk, egy szokatlan kapcsolat alakul ki kettejük között: tudják, hogy esélyesen minden nap elmennek egymás mellett az iskola folyosóin, és mégsem tudják biztosan, ki is lehet a másik. Ez ad egy érdekes ízt és feszültséget a történetnek, de tény, hogy egy idő után túlságosan is repetitívvé válik, igaz, az email-váltásokat ettől függetlenül végig szórakoztató olvasni. Annál is inkább, mert sokakkal ellentétben nem sikerült kitalálnom, kit is rejt az álnév, így engem a történet ezen része abszolút meg tudott lepni, ami nekem nagyon tetszett. Persze lehet, hogy csak nem tudtam olvasni az apró jelekből - ezért mondjuk lehet, hogy nem ártana, ha egyszer újraolvasnám, hogy felfedezzem az utalásokat -, és mindenki másnak teljesen egyértelmű volt a dolog. :) 
A mellékszereplők terén én a főgonosznak beállított Martint emelném ki, hasonló okból, mint Smint. Egyrészt nem voltam oda érte, amit csinált, másrészt viszont egyszerűen furcsa és érthetetlen a motivációja elég sokáig. Nem mondom, utána sem voltam vele kibékülve, ez tény, de azért elviselhetőbbé vált a számomra. Ráadásul az, ahogyan ráakaszkodik Simonra, az kifejezetten irritáló. Legszívesebben arrébb rugdostam volna. 
Albertalli stílusa egyébként egész jó, de szerintem csak Simon szemszögéből bemutatva ez a történet nem lett elég ütős. Nekem váltott szemszögből lehet, picit jobban tetszett volna - olyan formában megírva, hogy Blue személyisége továbbra is titokban maradjon, persze -.Ez így biztos furcsán hangzik, de szerintem meg lehetett volna oldani. 
Összességében egyszeri kikapcsolódásnak jó, de nem szabad tőle sokat várni, mert nem biztos, hogy azt a színvonalat fogja hozni, amit adott esetben egy LMBT-regény esetében mondjuk várunk, hiszen a Simon és a HS esetében egyáltalán nem erről van szó.

Kedvenc karakter(ek): Bram
Gyűlölt karakter(erk): Martin, Simon
Pont: 10/6

Alapok:

Nyelv: magyar
Fordította: Weisz Böbe
Kiadta: Libri Kiadó
Év: 2016
Oldalszám: 324
Sorozat: -


Résztvevő blogok listája:


04.24. - Angelika blogja
04.26. - Media Addict
04.28. - Deszy könyvajánlója
05.04. - Szembetűnő
05.06. - CBooks
05.08. - Dreamworld


Nyereményjáték:

Mostani játékunk egyben könyvajánlóként is szolgál, mivel minden állomáson egy-egy, magyar nyelven megjelent, LMBT témájú regény borítójának apró részletét találjátok. Ha ügyesen nyomoztok, akkor a turné végére nem csupán kilenc, olvasásra érdemes könyvet fedezhettek fel, hanem esélyetek nyílik megnyerni a Simon és a Homo sapiens-lobbi három példányának egyikét.

Figyelem! A megfejtéseket elküldés után nem áll módunkban javítani. A nyertesnek 72 órán belül válaszolnia kell a kiértesítő e-mailre, ellenkező esetben új nyertest sorsolunk. A kiadó csak magyarországi címre postáz.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése